Big Brother UE15042005

Atat consilieri juridici ai Comisiei cat si cei ai Consiliului au concluzionat ca actualele planuri UE de stocare a datelor din convorbirile telefonice, faxuri si e-mailuri sunt ilegale.

Stam din ce in ce mai nedezlipiti de birou, inconjurati de gadgeturi ce ne pun in legatura instantaneu cu prietnii si rudele, insa sa mai ajungem la o bere cu ei cam greu, de, ne-am marit productivitatea de zeci de ori da` tot trebuie mai mult si mai mult si mai mult 🙂 Sticla, placticul si fierul in care scriem, radem, vorbim, privim pan` la urma nu este decat sticla, plastic si fier dar cine mai are timp sa observe si asta ? Ce e mai haios, dupa ce ca stam si vorbim in cutii se pare ca nici acestea nu sunt de incredere. Dupa evenimentele din 11 septembrie si 11 martie americanii si europenii, cu teama in suflet, isi iau masuri de aparare care de multe ori intra binisor in contradictie cu drepturile omului.

Ministrii UE de justitie si interne doresc ca incepand din iunie acest an sa introduca la nivel comunitar o schema de stocare a datelor. In principiu, aceasta este gandita pentru a lupta impotriva terorismului si criminalitatii, urmand sa dea dreptul autoritatilor sa urmareasca comunicatiile cetatenilor europeni.

Marea Britanie, Franta, Suedia si Irlanda au fost promotoarele initiativei. Germania, Italia si Spania s-au aratat si ele luna trecuta in favoarea ei, cerand ca furnizorii de servici internet si de telecomunicatie sa fie obligati sa retina detaliile privind toate apelurile telefonice si a traficului web pentru un an de zile, inclusiv numerele celor sunati, adresele destinatarilor si expeditorilor e-mailurilor si informatiile preluate de pe telefoanele mobile.

Consilierii juridici au concluzionat insa ca propunerea de mai sus nu poate fi fundamentata pe tratatele Uniuni.
Desi tarile ce sprijina initiativa incearca sa o impuna doar ca o masura luata in domeniul justitiei si afacerilor interne, juristii au concluzionat ca ea trebuie sa fie reglementata conform cu regulile privind piata interna. Aceasta concluzie are efecte importante pentru ca in functie de domeniu se va decide care dintre institutiile UE o va propune si care dintre ele vor avea un cuvant de spus in procesul de adoptare.

Juristii Consiliului au aratat ca, in conformitate cu directiva UE din 2002 privind protectia datelor, doar Comisia ar avea dreptul sa propuna implementarea unei scheme precum cea initiata de cele patru tari UE. Cum jurisitii Comisiei au ajuns si ei la aceeasi concluzie este de asteptat de la executivul comunitar sa ia o decizie in acest domeniu in urmatoarele saptamani.
Firmele de telecomunicatie nu vad care ar fi necesitatea unei astfel de scheme, tinandu-se seama ca ele deja colaboreaza pe deplin cu autoritatile, oferindu-le acestora detalii privind apelurile telefonice si de fax atunci cand le sunt prezentate mandate judiciare in acest sens.
Bine, firmele de telecomunicatii nu sunt suparate atat pe eventualele incalcari ale drepturilor omului cat pe faptul ca o decizie precum cea preconizata de unele guverne UE ar duce la cresterea costurilor prin necesitatea de a se utiliza spatii si echipamente mai mari de stocare de date. Costurile estimate in acest sens sunt de sute de milioane, numai cele pentru managementul anual al datelor urmand sa ajunga in jur de 50 de milioane de euro.

Un lobbyst reprezentand furnizori de servici internet europeni a atras atentia ca nu s-a explicat inca niciodata de ce o schema de stocare a datelor este vazuta ca necesara pentru lupta impotriva terorismului. De exemplu, in Spania, dupa atentatul de la Madrid, politia a reusit sa gaseasca detalii privind convorbirile telefonice efectuate de atentatori chiar daca spaniolii nu au implementat un sistem obligatoriu de stocare a acestor date.
Tony Bunyan, membru al grupului pentru libertati civile Statewatch, a spus ca serviciile juridice ale institutiilor Uniuni ar trebui sa acorde o atentie sporita si potentialei incalcari a dreptului la respectarea vietii private de catre schema in discutie. El a atras atentia asupra situatiei paradoxale in care se vor afla cetatenii europeni in cazul implementarii schemei, ei urmand sa plateasca pentru a fi pusi sub urmarire de stat.

Ce putem spune, George Orwell probabil ca a ratat cu cativa zeci de ani data exacta a actiunii romanului sau celebru „1984” dar asta nu il face cu nimic mai putin vizionar.

Articolul 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului prevede:
„1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale private si de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca acesta constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara securitatii nationale, sigurantei publice, bunastarii economice a tarii, apararii ordinii si prevenirii faptelor penale, protectiei sanatatii sau a moralei, ori protectiei drepturilor si libertatilor altuia”.

Articolul I-2 din Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa prevede:
„Uniunea se bazeaza pe valorile respectarii demnitatii umane, a libertatii, a democratiei, a egalitatii, a statului de drept, precum si pe respectarea drepturilor omului, inclusiv drepturile persoanelor apartinând minoritatilor. Aceste valori sunt comune statelor membre într-o societate caracterizata prin pluralism, toleranta, justitie, solidaritate si nediscriminare.”.

Articolul I-3 din Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa prevede:
„1. Scopul Uniunii este de a promova pacea, valorile sale si bunastarea popoarelor sale.
2. Uniunea ofera cetatenelor si cetatenilor sai un spatiu de libertate, securitate si justitie, fara frontiere interne, precum si o piata unica unde concurenta este libera si
nedistorsionata.

3. Uniunea actioneaza pentru dezvoltarea durabila a Europei, bazata pe o crestere
economica echilibrata, pe o economie sociala de piata foarte competitiva, vizând
ocuparea deplina a fortei de munca si progresul social si un înalt nivel de protectie si de îmbunatatire a calitatii mediului. Uniunea promoveaza progresul stiintific si tehnic.
Combate excluderea sociala si discriminarile si promoveaza justitia si protectia sociala, egalitatea între femei si barbati, solidaritatea între generatii si protectia drepturilor copilului. Promoveaza coeziunea economica, sociala si teritoriala, precum si solidaritatea între statele membre. Uniunea respecta bogatia diversitatii sale culturale si lingvistice si vegheaza la pastrarea si dezvoltarea patrimoniului cultural european.

4. În relatiile cu restul lumii, Uniunea afirma si promoveaza valorile si interesele sale. Contribuie la pacea, la securitatea, la dezvoltarea durabila a planetei, la solidaritatea si respectul reciproc între popoare, la comertul liber si echitabil, la eliminarea saraciei si la protectia drepturilor omului, în special ale copilului, precum si la respectarea stricta si la dezvoltarea dreptului international, în special la respectarea principiilor Cartei Natiunilor Unite.

5. Aceste obiective sunt duse mai departe prin mijloace adecvate, în functie de
competentele conferite Uniunii prin prezenta Constitutie.”.

Conform art. I-9 din Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa:
„1. Uniunea recunoaste drepturile, libertatile si principiile enuntate în Carta Drepturilor Fundamentale care constituie partea II a prezentei Constitutii.
2. Uniunea va adera la Conventia europeana de aparare a drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Aderarea la aceasta Conventie nu modifica competentele
Uniunii asa cum sunt definite în prezenta Constitutie.
3. Drepturile fundamentale, garantate prin Conventia europeana de aparare a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si care rezulta din traditiile constitutionale comune statelor membre, fac parte din dreptul Uniunii ca principii generale.”.

Conform art. I-51 din Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa:
„1. Orice persoana are dreptul la protectia datelor cu caracter personal care o privesc.
2. Legea europeana sau o lege cadru stabileste normele privind protectia persoanelor fizice, referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre institutiile, organele, organismele si agentiile Uniunii, precum si de catre statele membre, în exercitarea activitatilor privind domeniul de aplicare a dreptului Uniunii, precum si normele privind libera circulatie a acestor date. Respectarea acestor norme este supusa controlului unei autoritati independente.”

Conform art. II-67 din Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa:
„Orice persoana are dreptul la respectarea vietii particulare si de familie, a domiciliului si la secretul corespondentei.”.

Conform art. II-68 din Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa:
„1. Orice persoana are dreptul la protectia datelor cu caracter personal care o privesc.
2. Aceste date trebuie tratate în mod loial, în scopuri precise si pe baza consimtamântului persoanei interesate sau în temeiul unui alt motiv legitim prevazut de lege. Orice persoana are drept de acces la datele colectate care o privesc si sa obtina rectificarea acestora.
3. Respectarea acestor reguli se supune controlului unei autoritati independente.”

Surse:

– European Voice
– Doina Micu, Garantarea drepturilor omului, Editura All Beck, Bucuresti, 1998
– Ion Gâlea – coordonator, Aniela Balut, Augustina Dumitrascu, Cristina Morariu, Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa – text comentat si adnotat – MAE

Opinia dumneavoastra !!!

Alte articole:

– Promovarea femeilor in domeniul stiintific 30 03 2005
– Institut pentru egalitatea de gen 8 03 2005
– Comisar european pentru rromi 27 01 2005
– Agentie UE pentru drepturile omului 26 01 2005
– Deputat rrom in Parlamentul European 13 01 2005
– Egalitatea intre sexe loveste in femei 20 09 2004
– Mai vrea femei 23 08 2004
– Femeile sunt slab reprezentate in Parlamentul European 7 07 2004

A se vedea:

– Supervizorul European pentru Protectia Datelor
– Comisia Europeana – Drepturile fundamentale
– Comisia Europeana – Carta drepturilor fundamentale
– Comisia Europeana – Drepturile omului si democratizarea
– Comisia Europeana – Initiativa Europeana pentru Democratie si Drepturile Omului
– Parlamentul European – Drepturile omului – Drepturile fundamentale
– Consiliul Uniunii Europene – Justitie si Afaceri Interne
– Uniunea Europeana – Drepturile fundamentale in Uniunea Europeana
– Legislatia comunitara privind Spatiul de libertate, securitate si justitie

Scroll to top